↑ Terug naar Graan/Tarwe

Gelijke Delen

Er was slechts brood en vis voor 10 mensen, en toch heeft hij (Jezus) er wel 100 mensen te eten van gegeven.
Dit symbolische verhaal uit de bijbel maakt een aantal zaken duidelijk:
Delen kan alleen van (kwalitatief) gelijke delen; het brood in die tijd was nog brood wat de naam brood verdiende, een echt levensmiddel. Als je deelt met anderen dan verrijk je de ander en jezelf, het “deelgoed” vermeerde zich.
Je kunt ook zeggen het leven vermeerde zich in het levende levensmiddel.
Een mooi verhaal, maar het heeft zoals alles ook een keerzijde; als je ellende (moord, dood, ziekte, enz) deelt dan vermeerder je ook de ellende! Zoals dat bijv het geval is in een oorlog of met de tegenwoordige media.
M.a.w. als gedeelde vreugde dubbele vreugde is……..DAN……is gedeelde smart dubbele smart.
Het hangt er dus maar vanaf wat er verdeeld wordt.

Het probleem tegenwoordig (probleem door voedingsmiddelenindustrie en media) is dat er vaak een mix van goed en slecht verdeeld wordt! (bv goed brood en minderwaardig brood)
Wat is het gevolg?
We weten een aantal dingen; ten eerste: “de ketting is zo sterk als de zwakste schakel”
m.a.w. het brood is zo goed als het slechtste brood!
Als er een vermenging van goed en slecht plaats vind dan is de uitkomst altijd slecht (goed-slecht= slecht, slecht-goed= slecht)
of om het rekenkundig te zeggen (+ x – = – , – x + = -) conclusie: het minderwaardige (brood) vermeerderd zich bij een vermenging van goed en minderwaardig!
Ten koste van het goede!

Leren is niet anders dan voordoen/ cq nadoen. Wat de ouderen voordoen doen je jongeren na.
We zijn levenslang na-apers. In feite heeft niemand iets van zichzelf, behalve z’n eigen waarheid. (uit plaats en tijd gebonden ervaring binnen de grenzen van de individuele beperkingen)
Als je  kinderen laat zien, doen, ervaren dat graan gemalen wordt en dat er dan meel ontstaat en dat je van dat meel brood kunt bakken is dat een goede zaak.
MAAR, als je kinderen laat zien, doen, ervaren dat je van graan meel kunt maken om vervolgens heel ander meel uit een (grote) zak te halen om daar brood van te bakken terwijl je de kinderen vertelt dat dat hetzelfde meel is dan worden de kinderen bedrogen!! Want het is niet (nooit) hetzelfde meel.
Allereerst hoeft het meel uit de zak geen echt volkorenmeel te zijn, ten tweede is het meel uit de zak in ieder geval ouder en dus van een veel mindere kwaliteit.(door de oxidatie die begint bij het malen)
De vraag is is dit bedrog/opzettelijk? Nee, dat geloof ik niet want diegene die dat doet heeft het zelf ook zo geleerd, hij/zij weet niet beter. Het is dus een informatieprobleem. Voor deze ‘broodnodige’ informatie hebben wij een vluchtschrift geschreven over graan.

Conclusie:
1. als je deelt cq verdeelt dan vermeerdert zich het deelgoed.
2. als je iets goeds deelt cq verdeelt dan vermeerdert zich het goede.
3. als je iets slechts deelt cq verdeelt dan vermeerdert zich het slechte.
4. als je goed en slecht samen (tegelijkertijd) deelt cq verdeelt dan vermeerdert zich het slechte ten koste van het goede! Ongeacht het aandeel van het goede of het slechte.
(-1 x +10= -10 x +5= -50 x +10= -500)

Als het onderscheid tussen goed en slecht wegvalt krijgt het slechte altijd de overhand omdat het goede schuilgaat IN het onderscheid  (balans). Onderscheid kunnen we kwijt raken als we onze natuurlijke beperkingen te-buiten-gaan, en daarmee raken we het goede kwijt. Je kunt ook zeggen; als we onze beperkingen te-buiten-gaan bv met TV dan ‘betalen’ we het slechte met het goede( =”gave des onderscheidt”) uit ons zelf.
Dat raken we op die manier dus kwijt.(we zijn dan niet meer in staat te ‘onderscheiden’ tussen bv.. vers en oud meel)
De waarheid dat je van graan  meel maakt en van meel  brood bakt, die waarheid overtreffen we als we dat meel (buiten onze beperkingen) in een fabriek laten malen, om dan vervolgens ons brood te bakken. Als je die waarheid overtreft dan ben je hem kwijt! En die waarheid is het leven wat je doorgeeft aan het leven om in leven te blijven.

M.a.w. het tegenwoordige brood (1) ongeacht of het nu wit of bruin is, volkoren of biologisch is is geen levend levensmiddel meer. Het is een belangrijke (2) oorzaak van 80% van al de ziektes die wij momenteel kennen. Zoals alle hart en vaatziekten.
– reuma, alle ziektes van het beweginsapparaat.
– alle aandoeningen van het gebit. (kariёs, parodontose, enz.)
– vetzucht, suikerziekte, lever beschadigingen, galstenen, nierstenen, jicht, enz.
– verstopping, lever-gal-pancreas dunne en dikke darm ziektes.
(kanker is voor 50% voedingsgebonden)
– arterїosklerose, beroerte, trombose, hartinfarct.
– nalater de weerstand(steeds verkouden) nierbekken en blaasontstekingen.
– sos, allergiёn, nemo dermitis, huiduitslag.
– veel org. Ziektes van het zenuwsysteem enz., enz.

1.    Uitzonderen daargelaten, maar die bevestigen alleen maar de regel.
Samen met o.a. gedenatureerd eiwit en geraffineerde vetten, olie, en geïsoleerde koolhydraten (fabriekssuiker)